W celu redukcji emisji dwutlenku węgla do atmosfery wszyscy producenci silników w CEMEP zobowiązali sie dobrowolnie do znakowania klas sprawności na silnikach elektrycznych.
W Europie stosowano dotychczas klasy sprawności EFF3, EFF2 oraz EFF1.
EFF3 = silniki z niskim stopniem sprawności
EFF2 = silniki z poprawionym stopniem sprawności
EFF1 = silniki z wysokim stopniem sprawności
Minimalne wartości sprawności dla każdej klasy ustala sie pomiarami opisanymi w PN EN 60034-2:1996.
Na świecie istnieją jednak i inne standarty ustalania klas sprawności silników asynchronicznych. Dlatego w celu ujednolicenia standartów światowych powstała norma IEC 60034-30:2008. Norma ta ma zastosowanie we wszystkich krajach Unii Europejskiej.
Nowa norma IEC 60034-30:2008 definiuje stopnie i klasy sprawności („IE“) dla 50 i 60 Hz i precyzuje, do których silników dotyczy ta norma i jakie są wyjątki. Zarządzenie EU 640/2009 opiera sie w przeważającej części na tej normie.
Porównanie klas sprawności dla silnika 4-biegunowego i 50 Hz.
Klasa sprawności:
|
nowe oznaczenie |
stare oznaczenie |
Premium |
IE3 |
Wysokiej sprawności |
IE2 |
EFF1 |
Poprawionej sprawności |
IE1 |
EFF2 |
Nowa klasyfikacja
W normie IEC 60034-30 dla silników niskiego napięcia przydzielono nowe klasy sprawności (IE = International Efficiency) w zakresie mocy od 0,75 kW do 375 kW:
IE1 = Sprawność standard (porównywalna do EFF2)
IE2 = Wysoka sprawność (porównywalna do EFF1)
IE3 = Sprawność Premium
Wraz z nowymi klasami zmieniła się również metoda pomiaru. W nowej metodzie dodatkowe straty nie są wyznaczane szacunkowo lecz określane konkretnymi pomiarami (IEC 60034-2-1:2007).
W związku z wyższymi klasami sprawności silniki elektryczne potrzebują przy tej samej mocy mnie energii elektrycznej. Zwiększenie sprawności uzyskano poprzez poprawę jakości blach, więcej aktywnego materiału (stal, miedź, aluminium) i inne udoskonalenia techniczne.
Dotyczy to silników:
do 1000V 50/60 Hz
zakres mocy 0,75 – 375 kW
wszystkie rodzaje budowy
2, 4 oraz 6-cio biegunowe
Rodzaj pracy S1 und S3 (> 80 % ED)
Przystosowane do warunków pracy określonych w IEC 60034-1 (temperatura, wysokość nad poziomem morza itd.)
Wyjątki w zarządzeniu EuP (2005/32/EG):
Silniki przeciwwybuchowe ATEX 94/9/EG
Silniki z hamulcem
Silniki do ruchomych schodów, do dźwigów oraz do statków
Silniki całkowicie zanurzone w cieczy
Silniki do całkowitej zabudowy (np. w pompie, wentylatorze)
Norma nie dotyczy silników:
Silników 8-mio begunowych
Silników wielobiegowych
Silników synchronicznych
Silników w rodzaju pracy S2 lub S3 (< 80%) bis S9
Silniki, które skonstruowane są wyłącznie do pracy przez falownik i nie mogą być zasilane z sieci.
Silniki jednofazowe
Zmiana tabliczki znamionowej
Wraz z wprowadzeniem nowej normy silniki należy stemplować nowym napięciem i nową sprawnością. Znikają dane o pracy przy różnych napięciach zasilania. Stopieńsprawności podawany jest w procentach. Zmiany prądu znamionowego wynikają z nowej sprawności.
Ważne daty:
1. sierpień 2009, EN 60034-30 ustalenie normy.
16. czerwiec 2011, Wejście w życie klasy energetycznej IE2 dla silników asynchronicznych pracyjących w S1. Silniki ująte w wyjątkach mogą być nadal dostarczane w klasie IE1.
1. styczeń 2015, Wprowadzenie minimalnej klasy sprawności IE3 dla mocy od 7,5 kW do 375 kW lub jako alternatywa IE2 dla silników zasilanych przez przemiennik częstotliwości. |